Historie

Hoe het allemaal begon


Historie:

 

Roland gaat al van 1984 kijken met zijn familie naar tractorpulling. In de begin jaren een paar wedstrijden per jaar dat uit is gegroeid naar veel wedstrijden in binnen en buitenland. Roland is eind jaren negentig in het team gegaan bij Robusoft Wild Thing. De mini was zeer succes vol en behaalde zelfs een Nederlandse titel bij de minipullers. 2001 is Roland samen met Antwan Biemans begonnen aan een nieuw avontuur. Bad Mood een gardenpuller met een 2.5l Daihatsu Taft motor was geboren. De trekker was eerst veel te zwaar en de heren hebben toen het rollend gedeelte verkocht en een nieuwe machine gebouwd.

 Maar na een paar jaar besloten de heren toch ieder zijn eigen weg te gaan binnen de sport. Roland ging toen veel onderdelen maken voor diverse teams. Ook Alois Aerts had wat spullen nodig. Een achteras en frame werden voor hem gemaakt en Alois vroeg of ik hem niet mee wou helpen met het bouwen van een nieuwe S-power. Dat deed ik en wat hadden we klote jaar het eerste jaar dat we reden. Dan de achteras, dan de motor, dan dit, dan dat alles ging kapot en ging mis dat jaar. Daarop besloten wij om de machine in winter compleet uit elkaar te halen en alles goed bekijken en aanpassen. Dat loonde, dat jaar werden we Nederlands Kampioen bij de MTTC in de turboklasse. In Vessem van dat jaar had ik ook een keer gereden en het bloed kroop waar het niet gaan moest en ik wilde ook een nieuwe machine gaan bouwen.

 

 foto van Bad Mood in Harskamp 2003

 

 

 Roland van Dongen op S-power in Vessum

 

Het eerste jaar (2008) werd er gereden met een lada niva achteras met mf planetairen. De motor was een 2.1l citroen. Het ging niet goed het eerste jaar. Veel problemen met de motor en ook de achteras begaf het wel eens. De machine werd dan ook verkocht aan Benny Wouter en ik ging een compleet andere weg in met de achteras. De achteras zou de mogelijkheid krijgen om meerdere verhoudingen te kunnen rijden. Dus weg met planetairen en daar kwam de losse tandwielen. Deze zorgde al tijdens de eerst run in Made 2009 voor de nodige problemen. Ze gingen kapot en de machine moest met een loder worden afgevoert. Tandwiel na tandwiel ging kapot. Tot het EK in Bakel. Daar bleef alles heel en werd er een derde plaats behaald in de gecombineerde klasse van de super sport klasse MTTC en gardenpullers van NGO.

 

 E.K. Bakel 2009

 

  

2010 werd er een intercooler op de machine gebouwd en dit gaf de nodige aanloop problemen met de afstelling van de motor. Diverse cilinderkoppen werden

dat jaar opgerookt. De laatste wedstrijd in Cromvoirt ging de motor wederom kapot waarop werd besloten om te stoppen met dit type motoren.

 

Eerde 2010 de 1 na laatste wedstrijd die we zouden rijden bij de Mini diesels.

 

Eind 2010 hebben we het besluit genomen om The Legend in delen te gaan verkopen en een nieuwe trekker te gaan bouwen.Al snel was de keuze gevallen op een compact diesel met een 2.0HDI motor. Vanaf noverber 2010 tot juni 2011 is er gebouwd aan de nieuwe The Legend. En zie hier het resultaat.

 

Blijf ons volgen via de site als je niks wilt missen.

De 2de run met de compact diesel.

Deze foto is gemaakt in Hoeven 2011.

 

De 2de wedstrijd voor ons met de compact werd winnende afgesloten in Hoeven.