Nieuws uit de Werkplaats

16 september 2018

 

Na Alphen en Sonsbeck is het helaas einde seizoen voor ons. Aangezien we wat probleempjes hebben met de achteras zijn we genoodzaakt om ons voor de laatste wedstrijd af te melden.

We zijn al begonnen met het demonteren van The Legend. Komende week zal de diesel motor eruit worden gehaald en plaats maken voor de methanol motor. Wij zijn deze al aan het opbouwen om zo voor het nieuwe seizoen weer mee te om de podium plaatsen.

 

Ondertussen vervelen we ons niet. Zo zijn we druk bezig om bij Topspin te voorzien van een ander diff. Ook kroon en pionwiel zal worden vervangen. 

 

 

Video by 

Johannes Meuleners

 

15 augustus 2018

 

Vandaag rijden we de wedstrijd in Zele Belgie na nog sleutelwerk We houden u op de hoogte van het verloop aldaar via onderstaande link

Resultaat een 7e plaats Nu werken aan het motor vermogen op de baan

25 juni 2018

 

Ook in Hoeven goede resultaten gisteren een mooie 5e plaats Op naar Zele belgie over een maandje Go for it

23 Juni 2018

 

Na een aantal wedstrijden met wisselende resultaten gisteren de wedstrijd in Ijzendoorn gereden Niet geheel ontevreden zoals te zien is aan de videobeelden hiernaast A.S zondag op naar Hoeven

 

4 mei 2018

 

Ondertussen gaan we in hoog tempo door. Erichem is immers over 8 dagen. Planning is om minimaal met 1 trekker aan de start te staan.

 

12 februari 2018

 

In het laatste bericht dat we schreven eindigde we met de woorden het seizoen staat om de hoek. Of dat voor ons nog klopt weten we nog niet. In januari hebben we namelijk ons huis te koop gezet met de gedachten van het duur wel even voordat het verkocht is. Even was.... 24uur. Door de snelle verkoop van ons huis zijn we de laatste maand druk bezig geweest met het zoeken naar een ander huis en alles wat er bij komt kijken.

Ons streven is nog steeds om de eerste wedstrijd aan de start te staan. Maar of we dan daadwerkelijk met de alky motor al rijden is nog de vraag.

Onze eerste prioriteit is het nieuwe huis en alles wat daarbij komt kijken. Daarna komt de trekker.

 

Wedstrijden Compact Diesels 2018

 

Culemborg vr 27-04-2018 14.30u

Erichem (za)12-05-2018 13:00u

Made (zo)17-06-2018 11:30u

Ijzendoorn vr 22-06-2018 17.00u

Hoeven 24-06-2018 13:00u

Zele (B)15-08-2018 13:00u

Alphen (NB) (za)08-09-2018 15:30u

Halsteren (zo) 23-09-2018 12:00u

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 januari 2018 

 

Allereerst de beste voor 2018  Het is een beetje stil op onze pagina. Helaas in de schuur ook. The legend en de nieuwe light liggen compleet uit elkaar om alle onderdelen te laten anodiseren en te poeder coaten. Hopelijk kunnen we in januari er vol tegenaan want het seizoen staat al om de hoek

 

24 september 2017

 

Aan de zijkant wat recente video's toegevoegd

 

De winter staat weer voor de deur.... nouja winterstop. We gaan jullie de komende tijd op de hoogte houden over de verkoop en de nieuwbouw van de compact light en compact alky.

 

 

 

 

 

 

18 september 2017

 

Het seizoen is nog maar net afgelopen of The Legend staat weer in delen.

Alphen was voor ons de laatste wedstrijd met deze machine. Het rollende gedeelte is verkocht. We gaan wat kleine dingen aanpassen en een andere motor erin hangen. Dan zal eind oktober de machine verhuizen naar de nieuwe eigenaar.

We houden jullie op de hoogte van onze nieuwe plannen voor 2018. Wat we precies gaan doen blijft nog een beetje geheim... kleine beetje maar...

 

15 september 2017

 

Morgen 16 september zullen The Legend en The Dream rijden in Alphen nbr. Zondag in Zele Belgie ww.stta.nl 

 

27 juni 2017

 

Afgelopen zondag reden we in Hoeven.

Het waterinjectie systeem zit ons nog niet helemaal mee. De week ervoor hadden we in de 2de trap kleinere nozzles gezet. Maar wederom op het moment dat de 2de trap in kwam viel de motor dood.

 

We gaan dan ook in de komende 3 weken het waterinjectie systeem veranderen. Zo willen we de inspuit volgorde gaan veranderen om zo te zorgen dat het verschil tussen de trappen wat minder is.

 

 

Update The Dream

 

Na een week hard sleutelen, omdat inderdaad bleek, na een test van Ronald van Dongen dat de intercooler gescheurd was. Gelukkig hadden ze deze nog bij de Easterbunnies op het schap liggen, dus werd deze erin gelast. Nadat deze in de waterbak gelegd was bleek deze bak niet helemaal meer dicht te passen. Wegens een beetje tijdgebrek werd besloten om deze waterbak zo goed en zo kwaad als het ging met ductape dicht te maken. 
Vervolgens bleek toen wij de aanhanger even verplaatsten dat er ook nog een band lek was. Op zich niet zo'n ramp, maar aangezien er een constructiefout in zit, waardoor de hele as er onderweg moet om een wiel te verwisselen werd er naar een alternatief gezocht. Deze werd gevonden doordat Wijnbergen groenvoorziening geheel belangeloos hun gloednieuwe aanhanger ter beschikking stelden.
Eenmaal op de baan pakte de motor goed op, maar nadat de sleepwagen goed begon te remmen werdt de trekker wat wild en besloot René maar wat gas terug te nemen waardoor we na 48 meter en 67 cm stil stonden.
Al met al zijn we dus best tevreden met het resultaat en hebben we weer het nodige geleerd, ook al hebben we de komende tijd best wat te doen aan de trekker (met name de intercooler) en de aanhanger.

Nogmaals willen we een ieder die op wat voor manier dan ook ons heeft geholpen de afgelopen week, hartelijk bedanken!

En hopelijk zien we elkaar op de volgende wedstrijd weer bij onze zuiderburen.

 

18 juni 2017

 

Ondertussen alweer 3 wedstrijden gereden Vorige week reed Roland in Anholt Duitsland en Rene met zijn nieuwe machine The Dream zijn eerste meters in Oudenhoorn Dit beide naar tevredenheid Vanmiddag gereden in Made Roland een 5e plaats gaat steeds beter Rene moest na een paar meter zijn intercooler missen Volgende nieuwe kansen in Hoeven

 

28 mei 2017

 

Gisteren in Erichem stonden we als derde op de startlijst. Het gewicht van de machine zat 100% mee want we konden 25kg er echter bij aan hangen. Zelfs met Roland op de bok 😅.

Na het warm draaien stonden we klaar om te rijden maar er spoot diesel voor de turbo omhoog. We hebben daarop 6 plaatsen gevraagd en met wat kunst en vlieg werk hebben de oliekeerring die uit de hydropomp was gelopen weer terug op zijn plek gekregen.

 

Eenmaal voor de sleepwagen wou de motor niet in de toeren omhoog en kwam er geen turbo druk bij. De komende 2 weken gaan we terug naar de teken en reken tafel om alles eens goed op elkaar af te stellen.

 

26 mei 2017

Na veel sleutelwerk een verheugende mededeling Morgen zal The Legend rond de klok van 18.30 weer gas geven in Erichem Be there aan de Mierlingsestraat

 

 

3 mei 2017

 

De turbo afscherming is getekend. De noodstop die eerst uit meerdere delen bestond is nu uit 1 deel getekend. Er blijft maar 1.6kg over van een aluminium laat van 310x285x70 mm. Dit blok weegt nu zo'n 18 kilo. Alles zal worden weg gefreesd om zo een billet noodstop en afscherming te maken.

 

24 april 2017

 

The Legend zal a.s donderdag Koningsdag niet in Culemborg aanhaken De tractor is niet klaar Vizier nu op Erichem  

 

5 april 2017

 

Afgelopen dinsdag avond hebben we bij Ad Brands Autoschade in Elshout de rolkooi opgehaald. Ad Brands bedankt voor het spuiten. Dezelfde avond heeft Roland de rolkooi en toebehoren gemonteerd op The Legend. De motor zit inmiddels ook weer in het frame tezamen met de aandrijflijn. Laat die avond is Marc Tops nog naar Tilburg afgereisd om samen de koppakking te tekenen. Voor de nieuwe model zuiger kunnen we standaard koppakking niet meer gebruiken. De getekende koppakking zal bij Reny in Duizel worden gesneden.

 

22 maart 2017

 

Helaas is het niet gelukt om eerdere week een bericht te plaatsen over de nieuwbouw en The Legend. Maar we zitten zeker niet stil.
De nieuwe Light compact diesel en alkyburner gaan gestaagd verder. Zo zijn voor beide trekkers de optoerbakken gereed gemaakt. Bij de Light een underdrive versnelling gemeten bij de alkyburner diverse overdrive versnellingen. 
Ook is voor de Light de rolkooi ingemeten en getekend.

The Legend staat op een heel laag pitje. Gelukkig zijn afgelopen week de nieuwe framebalken gespoten bij Ad Brands Autoschade in Elshout. Waarvoor onze dank. Ook hebben we een watertank getekend voor de waterinjectie. Deze is inmiddels gesneden en gelast door Staaltjevakwerk in Baarle-Nassau. Ook hebben zij de nieuwe motorplaat en traanplaat voor ons gemaakt. Al met al komen de onderdelen mondjesmaat binnen en zullen er nog veel uurtjes moeten worden gesleuteld om alles klaar te krijgen voor de eerste wedstrijd

 

 

 

 15 maart 2017

 

Verkiezingen of niet Wij sleutelen door Hier vind u alvast de wedstrijd kalender van 2017 Druk in gesprek met mogelijke sponsoren Onze PR wheelie werkt er hard aan Ook wel Henrie genaamd Dus bent u geneigd iets te schenken aan het team hoort hij het graag

 

Wedstrijden Compact Diesels
Wedstrijd Datum Aanvang
Culemborg 27-04-2017 14:30
Erichem (za) 27-05-2017 13:00
Oudenhoorn 10-06-2017 16:00
Made (zo) 18-06-2017 11:30
Hoeven 25-06-2017 13:00
Alphen (NB) (za) 16-09-2017 15:30
Zele (B) 17-09-2017 13:00

 

30 januari 2017

 

The Legend is nu compleet gedemonteerd. Frame zal worden vernieuwd. Vooras is nog recht. Achteras is inmiddels ook deels uit elkaar. De tandwiel eindvertraging is niks aan te zien. De assen zijn recht en de tandwielen zien er op het eerste oog goed uit.

 

12 januari 2017

 

Afgelopen week is de motor van 2016 uit het frame getild... Getild niet getakeld. Door de kleine schuur is er weinig ruimte om een takel te hangen maar met wat spierkracht is de motor er zo uit.
De komende week zal de achteras eruit worden gehaald en worden gecontroleerd. De frame balken zullen worden vernieuwd en vooras zal lichter worden gemaakt.

 

19 december 2016

 

Het is weer eens tijd voor wat nieuws.
Momenteel staat The Legend nog hetzelfde erbij als na Zele. Maar er is veel tijd besteed achter de schermen hoe we de motor betrouwbaarder moeten krijgen is 2017.

Ook is er gestart met de Alky motor. Ja u hoort het goed. In 2018 is de planning om met een Alky motor te gaan rijden in navolging van Red Angel. Wij als team zien het wel zitten om op methanol te rijden en daar zal dan in 2017 ook aan worden gewerkt.

Maar in 2017 is het gewoon de bedoeling om met de diesel 2.2 liter te blijven rijden. Er zullen 2 hdi motoren worden opgebouwd om zo de sleutel tijd tussen de wedstrijden in te verkorten. Iedereen prettige feestdagen en een sportief 2017 toegewenst

 

6 december 2016,

 

A.s zaterdag 10 december zal het team afreizen naar Wernhout voor de jaarlijkse seizoensafsluiting/feestavond van de National divisie We kunnen terug kijken op een mooi sport seizoen Iedereen hartelijk dank die daar aan bijgedragen heeft mede ook de sponsoren We zijn al weer bezig met plannen voor komend seizoen Mocht u ons financieel willen ondersteunen Neem gerust vrijblijvend contact met ons op Bij voorbaat dank

 

24 september 2016

 

Morgen 25 september rijden we in #Zele #Belgium na veel sleutel werk http://www.tractorpullingzele.be/

 

4 september 2016

Na drie weken vakantie met het gezin is er nu weer wat tijd voor The Legend. 

De turbo is inmiddels weer gemaakt en het inlaathuis iets groter gefreesd. 0.05mm is het huis nu groter gemaakt. Het uitlaathuis is vervangen door een 22cm2. Deze is ruim 30% groter dan de oude en hopelijk brengen we daarmee de druk en dus de toeren van de turbo wat naar beneden. Ook het blok is weer gehoond maar nu met een flex hone. Deze hoont naar ons idee iets beter dan de standaard drie poot. Nu alles afbouwen om as vrijdag naar Alphen (nbr.) te vertrekken waar we zaterdag zullen rijden.

 

 

 

Volg ons nu ook op twitter https://twitter.com/teamthelegend

 

8 augustus 2016

Na veel sleutelwerk na de in juli schade gereden wedstrijd te Cadzand, gaan we zaterdag 13 augustus het weer proberen in Oudenbosch Showtime 17:45 uur aan de Langeweg Be there

 

 

11 mei 2016

 

Afgelopen weekend hebben onze eerste competitie wedstrijd gereden in het altijd gezellige Erichem. We waren als laatste klasse aan de beurt dus het was een lange dag.

We zijn tegen de klok van 18.00 uur gaan wegen en het gewicht zat goed. Helaas moesten wel door een ander team worden gesleept omdat de quad het even begeven had. Gelukkig was Berrie in de buurt die de quad weer snel aan de praat had. Bedankt Berrie.

We waren als 1 van de laatste deelnemers aan de beurt en de motor toerde lekker op. Koppeling ging los en met 1 rem correctie reden we naar 84m. FULL PULL... Helaas konden we niet in de finale terug komen omdat de motor vast zat.

Maandag avond toch de motor maar uit elkaar gehaald en schade valt gelukkig mee. Twee zuigers kapot en 1 klep krom. De komende weken zullen er dan ook nieuwe zuigers worden ontwikkeld en gemaakt om zo op 11 juni een demo te kunnen rijden in het Duitse Anholt.

 

 

8 februari 2016

 

Afgelopen vrijdag zijn de kegellages binnen gekomen. We hebben een lager gevonden dat deze buitenmaat heeft als de originele lagers maar het gat is 3mm groter dan standaard.

De diff huizen zijn gefreesd. Alles pas netjes in elkaar en ook de rondloop nauwkeurigheid is binnen 0.008mm. Er is voor bronze lagers gekozen achter de satelliet wielen. Deze hebben een bollig in het midden waar de tandwielen in liggen. Voordeel hiervan is dat we standaard tandwielen kunnen gebruiken. Ook het kruis is klaar en we konden de naaldlager asjes gebruiken die we 8jaar geleden al gemaakt hadden. Deze gebruikte we al originele diff  

26 Januari 2016

 

Gisteravond in de reverser weer terug in elkaar gezet. Dit heeft echter langer geduurd dan verwacht. Het schakel mechanisme werd niet goed geborgd waardoor de reverser niet goed vrij stond. Iets waar we in Alphen ook al last van hadden. De oorzaak was een gebroken veertje in de borgbout.

Het diff is ook gedemonteerd en de schade leek mee te vallen. De bronze lagers achter de satelliet wielen zagen er nog goed uit. Echter was een hamer en beitel nodig voor het demonteren van de zonnewielen. 1 van de wielen heeft zich vast gevreten in het huis waardoor het huis ook beschadigd is.

Na wat na denken, passen en meten gaan we ook het diff vervangen door een eigenbouw met 4 satelliet wielen ipv de standaard 2. De komende week zal dan ook het nieuwe diff worden getekend.